דלג לתוכן המרכזי
כיצד נוכל לעזור לך?
כיצד נוכל לעזור לך? *8332
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין

פטור ממס הכנסה

עו"ד ליאור טומשין מראיין את אריה קופרמן, מנכ"ל העמותה ליתר לחץ דם ריאתי

עו"ד טומשין: שלום לאריה קופרמן, מנכ"ל העמותה ליתר לחץ דם ריאתי. 

מר קופרמן: שלום וברכה. 

עו"ד טומשין: אנחנו מכירים את התופעה של לחץ דם גבוה אצל הרבה מאוד אנשים, בייחוד בגיל מבוגר. כמעט כל אדם שני לוקח איזשהו כדור נגד לחץ דם גבוה, אבל נדמה לי שיתר לחץ דם ריאתי זה משהו אחר לגמרי. 

מר קופרמן: נכון. יתר לחץ דם ריאתי לא קשור בעצם ללחץ דם רגיל. מדד לחץ דם רגיל, מתייחס לזרימת הדם בכל הגוף ואילו מדד לחץ דם ריאתי מתייחס ללחץ דם בין העברות הלב, הלב הימני מתקשה להעביר דם אל הריאות. 

עו"ד טומשין: זה מסוכן? כי לחץ דם גבוה היא תופעה שאנשים מנהלים אותה וחיים שנים ארוכות איתה. 

מר קופרמן: כן, זו מחלה מאוד מסוכנת, אחת המחלות הקשות ביותר שישנן. זו מחלה שללא טיפול מתים ממנה תוך שנה, שנתיים. אבל עם טיפול אפשר לחיות איתה גם 20 שנה. 

עו"ד טומשין: מה התסמינים של המחלה? 

מר קופרמן: התסמינים הם: קוצר נשימה במאמץ קל, סחרחורות, עילפון, פעימות לב מהירות, חולשה כללית, כאבים בחזה, שפתיים כחולות או צרידות, הסימפטומים האלו דומים למחלות נוספות שישנן, אבל חשוב לדעת שאם עשו בדיקות רגילות כמו בדיקות דם, EKG, בדיקות תפקודי ריאות וכדומה, ולא מצאו שום מחלה אחרת, יש צורך לחשוב אולי מדובר בלחץ דם ריאתי. 

עו"ד טומשין: מההכרות שלי את המחלה, אני יודע שהלוקים בה הם לאו דווקא מבוגרים ולאו דווקא גברים. את מי המחלה הזאת פוגשת בעצם? 

מר קופרמן: המחלה פוגעת בעיקר בנשים צעירות, נשים בגיל הפוריות חולות במחלה הזו הרבה יותר מגברים. זו אחת הבעיות, בגלל שמדובר בנשים צעירות האבחון לצערנו הרבה יותר בעייתי. 

עו"ד טומשין: מה הקשר שלך למחלה? 

מר קופרמן: אשתי חולה במחלה הזו, היא אובחנה בגיל 30 כחולה ביתר לחץ ריאתי. בחודש החמישי להריון שלה, כשהיא הייתה בשיא הקריירה שלה, הייתה ספרית, ותוך מספר שבועות היא הגיעה למצב שהיא לא יכלה לעשות פעילות גופנית פשוטה ביותר. אפילו הליכה מחדר לחדר הייתה קשה לה, היא הייתה בחודש החמישי להריון כפי שציינתי. בעקבות הסימפטומים היא פנתה לרופאים, והלוך ושוב הפנו אותה לפסיכולוגים וכדומה בטענה שהיא לחוצה, לחוצה מהבן זוג, לחוצה מהעבודה, העיקר לא לחשוב שמדובר פה במחלה מאוד, מאוד מסוכנת. 

עו"ד טומשין: אז איך הייתה בעצם תפנית באבחון? 

מר קופרמן: התפנית קרתה מאחר ואבא שלי הוא קרדיולוג בכיר, ואימא שלי, כאשת רופא, שמעה יום אחד על הסימפטומים שלה, ומיד הבינה שיש פה משהו בעייתי, היא דיווחה לאבא שלי, והוא התקשר אלינו ב-23.00 בלילה, הוא אמר לנו "מחר בבוקר אתם בבית חולים". עכשיו אני מציית לאבא שלי, שלחתי אותה, אבל לבד, לא חשבתי שיש פה איזשהו מחלה מאוד מסוכנת. לאחר כמה שעות קיבלתי טלפון להגיע לבית חולים כי מדובר פה במחלה מאוד מסוכנת, וצריך להפסיק את ההריון בחודש החמישי ולעשות הפלה. זה תהליך מאוד מסוכן, חודש שלם היא הייתה מאושפזת בטיפול נמרץ, ולקח לה שנה שלמה להגיע למצב שהיא יכולה קצת לצאת מהבית. 

עו"ד טומשין: וואו, סיפור לא פשוט. ואני מבין שבעקבותיו נרתמת לעמותה הזו שאתה עומד היום בראשה, מה בעצם העמותה עושה? 

מר קופרמן: לעמותה יש פעילות רבה שמטרתה לסייע לחלולים להתמודד עם המחלה, זו התמודדות לא פשוטה. כפי שציינתי נשים שחולות במחלה אסור להם להיכנס להריון, הריון מאוד מסכן אותן. אני אישית ליוויתי חולות שהתעקשו להיכנס להריון, ונפטרו שבוע אחרי הלידה. אז ההתמודדות עם הנושא של האי יכולת להביא ילדים היא לא פשוטה, אנחנו אישית הבאנו ילדים לפני כן, אבל יש נשים שלא הביאו ילדים, ולא יכולות להביא ילדים. זו התמודדות נפשית לא פשוטה. 

אנחנו מפעילים קבוצות תמיכה לחולים, עורכים כנסים שנתיים בשילוב הרצאות רפואיות. אנחנו פועלים להכליל את התרופות בסל הבריאות. ישראל היא אחת המדינות המתקדמות בעולם בהקשר הזה, כל התרופות ללחץ דם ריאתי, למעט אחת, נמצאות בסל הבריאות. מדובר בתרופות מאוד יקרות בסדר גודל של 100,000 ש"ח לחודש. עלות שאנשים לא יכולים לעמוד בה כמובן. אנחנו פעלנו להכניס את התרופות לסל הבריאות. אנחנו עושים גם פעילות להעלאת המודעות למחלה בציבור הרחב ובקרב רופאים. פעילות ייחודית נוספת שאנחנו עושים, היא השאלת מחוללי חמצן נייד לחולים. 

עו"ד טומשין: מחולל חמצן נייד הוא בעצם המכשיר שמאפשר לחולים לקיים את שגרת החיים הרגילה שלהם. כי הם יכולים לקחת את המחולל, שפועל על סוללות נטענות, לכל מקום. 

מר קופרמן: נכון, קופות החולים מספקות לחולים מחולל חמצן שפועל על חיבור לשקע חשמל, ולא ניתן להוציאו מהבית. מחולל חמצן נייד עובד על סוללות ואפשר לטעון אותו גם בחיבור לשקע המצת ברכב, או בכל נקודת חשמל. המכשיר נותן חופש תנועה לחולה שיכול לצאת ולהתנייד. הבעיה שהיא שהמחולל הנייד עולה כ-15 אלף ש"ח 

שעובד על בטריות, אפשר להטעין אותו גם ברכב מהמצת, גם בכל נקודת חשמל שהיא, וזה בעצם נותן חיים חופשיים לחולה שהוא יכול לצאת להיכן שהוא רוצה. בעיה שהמחולל הזה עולה כ-15,000 שקלים, זו עלות גבוהה מדי לרוב החולים. אנחנו העמותה היחידה בעולם שרוכשת מתרומות מחוללים כאלו, ומשאילה אותם לחולים באופן קבוע. 

עו"ד טומשין: לך היה מזל גדול שאביך הוא רופא מומחה, והייתה שם ערנות. לא כולנו עם אבא רופא. מה אתה ממליץ? זאת אומרת לאיזה קבוצה אתה ממליץ להיזהר, ואיך להיזהר, ומה לעשות? 

מר קופרמן: אני אומר שלנשים יש זכות להרגיש קוצר נשימה. וחשוב שנשים יבינו שאם הן לא מרגישות טוב ויש להן קוצר נשימה זה לא דווקא מלחץ פסיכולוגי אלא סימפטום שצריך לבדוק אותו בצורה רצינית. חשוב שאנשים יבינו, אם למישהו יש בסביבתו הקרובה אישה שחווה קוצר נשימה במאמץ קל, קשה לה לעלות מדרגות, קשה לה ללכת מחדר לחדר. כדאי לבדוק, להתחיל בבדיקות הפשוטות יותר כמו בדיקות דם, EKG, בדיקות תפקודי ריאות. אם הבדיקות הפשוטות יותר לא מעלות ממצאים, צריך לבחון את האפשרות שהיא סובלת מלחץ דם ריאתי. אבחון מוקדם מציל חיים. מי שמאבחנים אותו מוקדם יכול לקבל תרופות זולות יותר, פשוטות יותר, ולהתמודד עם החיים בצורה הרבה, הרבה יותר פשוטה. המחלה הזו פוגעת בלב הימני. ככה שהלב מתקשה להעביר דם לריאות, ולאט לאט מגיעים לאי ספיקת לב. ככל שמאבחנים את זה יותר מוקדם הלב הוא עדיין בריא, אפשר לשמור אותו במצב טוב. במצב מתקדם יותר כשהלב כבר חלש מהתמודדות עם המחלה, אז לצערנו לפעמים האבחון מגיע מאוחר ומדי ואנשים עשויים למות מהמחלה. 

עו"ד טומשין: מר אריה קופרמן, מנכ"ל עמותה ליתר לחץ דם ריאתי, הדברים האלה היו חשובים מאוד, העבודה שלך היא עבודת קודש, אני מאוד מודה לך, וצהריים טובים, ושבת שלום לך. 

מר קופרמן: תודה רבה, שבת שלום. 

טיפ בנושא תביעות על רשלנות רפואית באבחון במהלך הריון, מאת עו"ד ליאור טומשין 

במקרים של הולדת ילדים עם מומים ומחלות קשות, לעתים מדובר במחלות ומומים שניתן היה לגלות אותם בבדיקות במהלך מעקב ההיריון או בבדיקות גנטיות להורים בטרם ההיריון, הבדיקות האלה יכולות להצביע על מום אפשרי, ולעיתים מצריכות תכנון הריון או מעקב במקרים מסוימים, כדי לראות האם ללדת, האם לא ללדת, האם להפסיק את ההיריון. במקרים כאלה כאשר נולד ילד בעל מום קשה, ניתן היה להגיש תביעה עד לפני מספר שנים, תביעה שהעילה שלה היא "הולדה בעוולה". ילד שנולד בעל מום קשה, וניתן היה לאבחן את זה במהלך הריון או בבדיקות שפוענחו לא נכון או שלא סיפרו להורים על בדיקות אפשריות ועל החשיבות שלהן, אותו ילד היה מגיש את התביעה, וטוען "הולדה בעוולה". "כלומר במצב הזה מוטב היה שלא נולדתי מאשר נולדתי", ואם היו מוצאים שאכן הייתה רשלנות היה פיצוי ופיצוי גבוה, הפיצויים האלה בדרך כלל נמדדים במיליוני שקלים. 

כולנו יודעים שהתיישנות בתביעת נזיקין היא 7 שנים מהמועד שבו נודע על הפגם. כאשר מדובר בילד הוא לא צריך להגיש את התביעה או לא חייב להגיש את התביעה עד הגיעו לגיל בגרות. כלומר עד גיל 18. ואז אם נמדוד עוד 7 שנים, כלומר ילדים היו יכולים להגיש את התביעה על פגם עד גיל 25. אלא שלפני מספר שנים הייתה פסיקה של בית המשפט העליון שאומרת ילדים יותר לא יוכלו לטעון ל"הולדה בעוולה". חיים של ילד מבחינה משפטית או פילוסופית הם יותר טובים מי שנולד מאשר מי שלא נולד, ולא חשוב מה הבעיה הרפואית שאיתה נולד, ומעכשיו אין עילת תביעה כזאת. 

חשוב לדעת, גם אחרי פסיקת בית המשפט העליון שביטלה את זכות הילד להגיש תביעה, עדיין עומדת זכות תביעה להורים של הילד. ההורים יכולים להגיש תביעה על רשלנות, ולהגיד בגלל הרשלנות או בגלל שלא סיפרו לנו או בגלל שאבחנו לא נכון או בגלל שלא ידענו, נולד ילד בעל מום, והייתה לנו את היכולת לא ללדת ילד בעל מום או לתכנן את ההיריון, ולכן פגעו לנו באוטונומיה, ולכן יש לנו עילה לתביעה. 

להעברת התביעה אל ההורים יש משמעות דרמטית בקשר לתקופת ההתיישנות. תוקפת ההתיישנות בתביעה על רשלנות היא 7 שנים, במקרה שההורים לילד מגישים תביעה לרשלנות רפואית באבחון, מתחילים לספור את 7 השנים מהמועד שנודע להם על המום או המחלה של הילד. כלומר אם המום אובחן לאחר הלידה, להורים יש אפשרות להגיש תביעה עד שהילד מגיע לגיל 7. 

יש לכם עדיין שאלות בנושא?
השאירו את שאלתכם ונשמח לעזור
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על ״שלח״ מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
המלצות

עו"ד דרנס עשה עבודה נהדרת בטיפול מול הביטוח הלאומי ובהשגת הפטור ממס הכנסה. המחלקה בראשותו טיפלה בתיקים שלנו בהצלחה רבה למרות שהיה סבוך ונדרשה העמקה של 6 שנים אחורה.

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
מי כאן מקלל?
קרא עוד
המלצות

עו"ד דרנס עשה עבודה נהדרת בטיפול מול הביטוח הלאומי ובהשגת הפטור ממס הכנסה. המחלקה בראשותו טיפלה בתיקים שלנו בהצלחה רבה למרות שהיה סבוך ונדרשה העמקה של 6 שנים אחורה.

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
קרא עוד
אולי יעניין אותך
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין
אודות המשרד
פנו אלינו לקבלת
ייעוץ אישי ללא התחייבות

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על "שלח" מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
יצירת קשר ודרכי הגעה למשרד

כמשרד מוביל בייצוג לקוחות פרטיים, מרקמן טומשין ושות' מעניקים שירותים ללקוחות בכל רחבי הארץ, בפריסה ארצית של סניפים:

למימוש זכויותיך בעזרת אחד
ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם