דלג לתוכן המרכזי
כיצד נוכל לעזור לך?
כיצד נוכל לעזור לך? *8332
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין

פטור ממס הכנסה

עו"ד ליאור טומשין מראיין את יוגב דרעי, סמנכ"ל עמותת "חברים לרפואה"

צפו בראיון עם יוגב דרעי, סמנכ"ל עמותת "חברים לרפואה" 

עו"ד טומשין: שלום ליוגב דרעי, סמנכ"ל עמותת "חברים לרפואה". נתחיל בהצגת הבעיה שאתם מנסים לפתור: אנחנו רואים אנשים שחלו במחלות, או אם זה מחלות כרוניות או חלילה מחלות קשות, והם זקוקים לטיפול תרופתי. לעיתים יש להם יכולת לממן בעצם, לעתים קופת החולים מממנת , אבל יש גם מקרים שלחולים אין את היכולת לממן אפילו את ההשתתפות העצמית שהקופה דורשת ויש מקרים שהתרופות מאוד מאוד יקרות. ובמקרים האלה אתם עוסקים, ספר לי מעט על העמותה שלכם. 

מר דרעי: נכון, "חברים לרפואה" זו עמותה שהוקמה ב-2003, עיקר העיסוק שלנו הוא אספקת תרופות לחולים ברחבי הארץ שידם אינה משגת. החולים האלה נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: חולים כרוניים, אנשים שצריכים וצורכים מדי חודש תרופות, למשל חולים בסוכרת, לחץ דם גבוה וכדומה. 

עו"ד טומשין: וקופות החולים לא מממנות את התרופות האלה? 

מר דרעי: קופות החולים מממנות, אבל כמו שציינת יש השתתפות עצמית נדרשת. אמנם קבועה תקרת השתתפות עצמית של כ-300 ₪ לחודש. אבל לצערנו יש במדינת ישראל מעל 10 אלף איש שאין להם יכולת להוציא 300 ₪ בחודש בנוסף להוצאות מחיה. הם פשוט נמצאים בדילמה האם ב-300 ש"ח האלה אני קונה תרופות או אני קונה אוכל? וכאן מגיעה המחלקה הראשונה שלנו לידי ביטוי. אנחנו מפעילים 600 נקודות איסוף לתרופות ברחבי הארץ, חלק מהנקודות ממוקמות בבתים של אנשים פרטיים שהתנדבו להפוך חלק מהבית לנקודת איסוף, יש גם נקודות שפועלות בסניפים של בנק מזרחי טפחות או דרך עמותת מטב. 

מי שרוצה לתרום תרופות, נכנס לאתר האינטרנט שלנו, מזין את אזור המגורים שלו ויכול לראות איפה יש נקודות איסוף בסמוך אליו. פשוט לבוא ולתת את שקית התרופות. יש לנו שני נהגי איסוף שפעם בשבוע עוברים דרך כל נקודות האיסוף ומביאים את התקופות למרכז הפעילות שנמצא בבני ברק. במרכז התרופות נבדקות על ידי מתנדבים, כל קופסה נפתחת ונבדקת, אם פג התוקף, האם התבצע לגביה recall מחברת התרופות, שהעבירה בקשה להוריד את התרופה מהמדפים. אחרי שהתרופה נבדקת ונמצאת תקינה היא נכנסת למלאי של בית המרקחת שלנו. מהצד השני של בית המרקחת מגיעים מרשמים בצירוף דו"ח עובד סוציאלי מהקהילה. ברגע שיש לנו דו"ח עובד סוציאלי ומרשם, בהתאם ליכולת ולכמות תרופות שיש לנו, אנחנו שולחים לחולה קופסה עם מלאי תרופות לחודש, עד לפתח הדלת וללא שום עלות מצידו. חסד מלא. 

עו"ד טומשין: כלומר כדי שתוכלו לעבוד צריכות להגיע אליכם תרופות, וצריכים להגיע אליכם חולים. איך אתם מפרסמים את הפעילות שלכם לתורמי תרופות פוטנציאליים ולחולים שזקוקים להן? אני מבין שהחוק לא מאפשר להחזיר תרופות, כלומר אם רכשתי תרופות בבית מרקחת אסור לי להחזיר אותם 

מר דרעי: מבחינה חוקית בסוף שנה שעברה, "חברים לרפואה" הוחרגה על ידי חקיקה, תוקן סעיף 10 א' לפקודת הרוקחים, ובעצם בתיקון הזה בחוק אפשרו לנו לאסוף תרופות, להביא אותן אלינו, ולהעביר אותן למי שצריך, שלא דרך שרשרת האספקה. לידע כללי, כל תרופה שמיוצרת בארץ או מגיעה מחו"ל יש לגביה מושג שנקרא "שרשרת האספקה", התרופה חייבת להיות בפיקוח טמפרטורה, ולא יכול להיות שבאיזשהו שלב הניחו את התרופות האלה באיזשהו מקום או הטמפרטורה באותו מקום אחסון ירדה מ-X מעלות, יש תנאים מאוד, מאוד ברורים. 

על ידי ההחרגה של התיקון בחוק בעצם אנחנו מקבלים את הלגיטימציה המשפטית לאסוף תרופות מכל הארץ, ולהעביר אותן למי שצריך אותן. 

עו"ד טומשין: אז אנשים פרטיים נותנים לכם תרופות, אלה אנשים שכבר לא זקוקים לתרופה, משפחות של אנשים שנפטרו לא עלינו? 

מר דרעי: שתי הדוגמאות שנתת הן נכונות, וגם דרך אגב אנשים רגילים, כל אחד מאתנו יש לו ילדים בבית, פעם היה לילד כאב אוזניים, וקנינו תרופה, אבל בעצם לא השתמשנו, או שקנינו כמות של מוקסיפן ולא השתמשנו בכל הכמות וכו'. יש המון תרופות לכל אחד, יש לכולנו בבית איזה ארון שיש בו כמה וכמה תרופות. אנשים שצורכים תרופות באופן כרוני מצטברות אצלם כמויות של תרופות. יש אנשים שקנו תרופות, ופתאום הרופא מחליף להם את סוג התרופה, במקרה לא עלינו של מוות, בני המשפחה בדרך כלל דואגים להביא אלינו את התרופות. 

עו"ד טומשין: או.קיי, ואז רק תן לי להבין את התהליך, אמרת שיש 600 נקודות איסוף, חלקן אצל אנשים פרטיים, אבל יש גם נקודות איסוף במקומות ציבוריים שניתן להביא לשם את התרופות? 

מר דרעי: כן. כפי שציינתי קודם, בכל סניפי בנק מזרחי טפחות יש ארגז שלנו. מין עמדה כזאת בולטת לעין שכתוב עליה "חברים לרפואה, נקודת איסוף תרופות", ובכל סניפי עמותת מט"ב יש עמדה כזו, ואנשים כבר יודעים ומכירים. מי שנחשף אלינו יודע שהעמדות נמצאות שם. העמדות האלה נמצאות בפיקוח של אחד מהעובדים, ובסוף היום כמובן שהמשרדים או הבנק ננעל, התרופות נמצאות במצב שמור, ולא מהוות סכנה לילדים וכו'. 

עו"ד טומשין: או.קיי. לגבי תרופות היקרות, כמה עולה תרופה יקרה? 

מר דרעי: עלות של תרופות יקרות, כשאנחנו מדברים על חולי סרטן או חולים במחלות קשות אחרות, מתחילה מ-17,000 שקל לחודש דרך 34,000 ש"ח, דרך 50,000, 70,000 ו-100,000 שקל לחודש. כך שגם אנשים עם רקע סוציו אקונומי גבוה, ברגע שהם יצטרכו להוציא כל חודש מהכיס שלהם 30,000 או 70,000 ש"ח הם מגיעים לאיזו נקודה שבה גם הם מבקשים וצריכים סיוע. 

עו"ד טומשין: וכל מי שמבקש אתם יכולים לספק לו את הסיוע? 

מר דרעי: הלוואי. 

עו"ד טומשין: יש ועדה, או איזו סלקציה שאתם נאלצים לעשות? 

מר דרעי: אני לא הייתי משתמש במושג "סלקציה", כי הוא מושג שקצת קשה לנו. התרופות היקרות שמגיעות אלינו נמצאות בשני מסלולים מרכזיים: מסלול ראשון, זה המסלול של אנשים שהטיפול לא השפיע עליהם טוב, אנשים שהעבירו אותם טיפול, אנשים שלא עלינו נפטרו מהעולם, אז האנשים היקירים שלהם מכירים אותנו, כי הם נחשפו אלינו כשהם היו צריכים את התרופות האלה, והם בעצם מעבירים אלינו את התרופות, מעבר השני יש כמות של אנשים שממתינה לתרופות, ומבקשת את התרופות, כך ברגע שמתפנה אצלנו תרופה, היא תוך שעה או שעתיים כבר נמצאת אצל החולה השני. המסלול השני שיש לנו לעזור לאנשים בתרופות יקרות, הוא מסלול של חמלה. חברות התרופות בארץ כל אחת בתחומה ובייחודיות שלה תורמות לנו כמות מסוימת של תרופות, שבתרופות האלה יש לנו כמות מאוד מצומצמת, יש לנו ועדה שמתכנסת פעם בשבועיים, אדם שמבקש וצריך תרופה יקרה נכנס לאתר האינטרנט שלנו: www haverim.o.il, שמה יש לשונית של תרופות יקרות, הוא נכנס, ממלא דוח, ממלא על מי הוא ומה הוא, על הבעיות הרפואיות, יש טפסים שעליו להמציא, 

עו"ד טומשין: על מצב כלכלי, 

מר דרעי: כמובן. 

עו"ד טומשין: וזה עולה לדיון. 

מר דרעי: וזה מגיע לוועדה שמתכנסת אחת לשבועיים, ובוועדה הזו בעצם מקבלים החלטה קשה על פי המצב הסוציו אקונומי של אותו אדם, אל מול שאר הבקשות שמונחות על השולחן. 

עו"ד טומשין: אז אפשר להבין מזה שהמצב הרגיל שלכם הוא מצב של חסר. תמיד יש יותר דורשים מאשר כמות תרופות שאתם יכולים לספק. 

מר דרעי: לחלוטין, חשוב לציין שגם בתרופות הכרוניות אנחנו מקבלים תרופות בתדירות חודשית ושנתית מרוב חברות התרופות בארץ, מדובר על תרופות בעלות של מאות אלפי שקלים, ויחד עם זאת, היחס בין כמות התרופות שאנחנו מקבלים מחברות התרופות אל מול הדרישה או יותר נכון אל מול כמות התרופות שאנחנו מוציאים החוצה, הוא בערך 15%. ה-85% הנותרים הן תרופות שמגיעות מנקודות האיסוף. 

עו"ד טומשין: אני מבין שיש לכם מאות מתנדבים. בדרך כלל המתנדבים הם אנשים שהנושא כבר נגע להם, שנכוו פעם או שנזקקו לשירות הזאת? 

מר דרעי: נכון מאוד, כפי שתיארתי קודם יש לנו את המתנדבים האוספים שפזורים בכל רחבי הארץ, במטה עצמו יש לנו את הממיינים שעוזרים במיון ובבדיקת התרופות, יש לנו כ-10 רוקחים מתנדבים שמגיעים. הרוקחים הם בדרך כלל אנשים פנסיונרים שעבדו כרוקחים כל החיים שלהם, והם פשוט באים יום בשבוע, יומיים, שלושה בשבוע, ועובדים בבית המרקחת התקני שלנו. לצד בית המרקחת של הניתוב תרופות, יש לנו בית מרקחת תקני לחלוטין שעומד בפיקוח של משרד הבריאות, שם יש לנו רוקח במשרה מלאה, שתחתיו בעצם עובדים הרוקחים המתנדבים, ובבית מרקחת התקני אנחנו בעצם מנהלים את כל מלאי התרופות שמגיע כתרומה מחברות התרופות. 

עו"ד טומשין: למדנו הרבה. האנשים שרוצים לתרום תרופות או אנשים שרוצים להתנדב, לאן הם צריכים להתקשר? 

מר דרעי: לגבי טלפון לתרומות אני רוצה להוסיף עוד מידע חשוב, עלות האיסוף והשינוע שלנו בחודש היא נעמדת ב-2.5 מיליון שקלים. העמותה היא עמותת חסד שבנויה על תרומות, כך שאנחנו נשמח שכל אחד יכול לתרום כאוות נפשו, ולאו דווקא סכומים גבוהים. אנחנו נשמח שיתקשרו ל: 03-5777666, ונשמח מאוד לקבל את התרומה שלכם, כל תרומה קטנה שמתקבלת עוזרת לנו בעצם להגיע לעוד חולה אחד בקצה שצריך אותנו. 

מאידך כל בן אדם שמעוניין שיש לו תרופות בבית ורוצה לתרום אותן יכול להיכנס לאתר האינטרנט שלנו, שם הוא לוחץ על לשונית של "תרומת תרופות", והוא יראה את נקודת האיסוף הקרובה אליו. למי שמעוניין להתנדב בעמותה, בתחום איסוף תרופות, בתחום משפטי, בתחום מחשבים, אנחנו נשמח מאוד, דרך האתר אינטרנט יש לשונית של "מעוניין להתנדב". 

עו"ד טומשין: עוד דבר שאני אוסיף: אנשים שהמחלה שלהם הוכרה כפגיעה בעבודה, וצריכים תרופות, טיפול תרופתי יקר שקופת החולים לא תממן אותו, ביטוח לאומי מצווה לממן אותו. כלומר אם יש לך כבר מחלה קשה, תבדוק האם ניתן להכיר בה כפגיעה בעבודה ואז מימון הטיפול התרופתי עובר לביטוח לאומי, גם לגבי תרופות שלא נכללות בסל התרופות. 

טיפ בנושא פטור ממס הכנסה מטעמים רפואיים 

קודם כל, מי זכאי לפטור ממס ההכנסה? האנשים שזכאים לפטור ממס ההכנסה מטעמים רפואיים הם אנשים שדרגת הנכות המצטברת שלהם היא 90% ומעלה. על פי רוב אנשים סבורים, כי 90 אחוזי נכות ומעלה יש רק לאנשים במצב רפואי קשה ביותר, ולכן הם אפילו לא מבקשים את הפטור ממס. חשוב להבין- זאת טעות קשה. 

כמו בתפריט במסעדה לצד כל אחת מהבעיות הרפואיות שלנו יש תעריף, יש שיעור נכות שמקבלים. אני אתן את זה רק במספר דוגמאות, למשל אדם שסובל מסוכרת שיש בה סיבוך או מספר סיבוכים, יכול להגיע ל-65% נכות. ואם יש לו יתר לחץ דם הוא יקבל על כך עוד 10% נכות. ואם יש לו גם צלקת כלשהי מניתוח או מפציעה, על צלקת מקבלים לפחות עוד 10% 

נכות. ואם יש לו בעיות נשימה בלילה שהוא נוחר, ויש לו בעיה של דום נשימה, הוא יכול לקבל עוד עד 40% נכות, ואם הוא צריך בלילה לקום לשירותים מספר פעמים, בגלל בבעיה בערמונית או בעיה של דחיפות במתן שתן הוא יכול לקבל עוד 20% נכות, והתייחסתי לבעיות רפואיות רגילות ושכיחות. 

הרבה פעמים אנשים אומרים לי "לא, אני בריא, זה רק עניינים של הגיל. אני כמו הגיל שלי". זה לא משנה אם זה בגלל הגיל או בגלל התרגיל, לא משנה מה הגורם. אוספים את כל הבעיות הרפואיות, ולאלה מוסיפים את הבעיות האורתופדיות, ואם לא עלינו, יש בעיה בלב או בריאות או בכבד או בכליות, כל דבר או בעיות גניקולוגיות אצל אישה, וכן הלאה, וכן הלאה, כל הדברים האלה מצטברים. ומי שהגיע ל-90% נכות, פטור ממס ההכנסה. 

מה הכוונה פטור ממס ההכנסה? הפטור ניתן על הכנסה מעבודה או מפנסיה. עד קצת יותר מ-600,000 שקל לשנה לא משלמים מס הכנסה. כלומר מי שמרוויח כ-50,000 שקלים לחודש יהיה פטור לחלוטין ממס ההכנסה. לגבי סכומים גבוהים יותר תתחילו לשלם לפי מדרגות מס. 

לא רק הכנסה מפנסיה או ממשכורת פטורים ממס, יש אנשים שיש להם הכנסה מהשכרה של נכסים, מרווחי הון, מהבורסה, גם הם משלמים מס ההכנסה, וגם הם יכולים להיות פטורים עד רמה מסוימת מתשלום המס. מי שהגיש בקשה לפטור ממס הכנסה, וימצאו שהוא זכאי לפטור, יוכל לקבל גם החזרים רטרואקטיביים של המס שהוא שילם עד 7 שנים לאחור. כלומר אם הגשנו את התביעה שלנו בשנת 2017, ניתן לקבל החזרים של כל המיסים ששילמנו החל משנת 2011, זה עשוי להצטבר לסכומי כסף גדולים. 

הרבה פעמים אנשים אומרים "כן, אבל אני כבר בגיל מבוגר", פטור ממס ההכנסה ניתן לקבל בכל גיל. יש אנשים בני 70, 80 ומעלה ולפעמים יש להם פנסיה גבוהה ומצד שני בעיות רפואיות. זה יכול להיות ההורה שלכם או כל אחד אחר שהוא מבוגר, ויש לו בעיות רפואיות, עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה. 

ההוצאה על קבלת פטור כזה היא אגרה שצריך לשלם על בקשת הפטור, בערך 600 ₪, אבל לפעמים זה זניח ביחס לסכום שניתן לקבל. 

יש לכם עדיין שאלות בנושא?
השאירו את שאלתכם ונשמח לעזור
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על ״שלח״ מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
המלצות

עו"ד דרנס עשה עבודה נהדרת בטיפול מול הביטוח הלאומי ובהשגת הפטור ממס הכנסה. המחלקה בראשותו טיפלה בתיקים שלנו בהצלחה רבה למרות שהיה סבוך ונדרשה העמקה של 6 שנים אחורה.

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
מי כאן מקלל?
קרא עוד
המלצות

עו"ד דרנס עשה עבודה נהדרת בטיפול מול הביטוח הלאומי ובהשגת הפטור ממס הכנסה. המחלקה בראשותו טיפלה בתיקים שלנו בהצלחה רבה למרות שהיה סבוך ונדרשה העמקה של 6 שנים אחורה.

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
קרא עוד
אולי יעניין אותך
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין
אודות המשרד
פנו אלינו לקבלת
ייעוץ אישי ללא התחייבות

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על "שלח" מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
יצירת קשר ודרכי הגעה למשרד

כמשרד מוביל בייצוג לקוחות פרטיים, מרקמן טומשין ושות' מעניקים שירותים ללקוחות בכל רחבי הארץ, בפריסה ארצית של סניפים:

למימוש זכויותיך בעזרת אחד
ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם