דלג לתוכן המרכזי
כיצד נוכל לעזור לך?
כיצד נוכל לעזור לך? *8332
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין

נכי צה"ל וכוחות הביטחון

פציעת חיילים בזמן חופשה

קיימת הבחנה בין נכי צה"ל שנפגעו במהלך שירותם הצבאי לבין כאלו שנפגעו במהלך חופשה שאישר להם הצבא. 

לפי 'חוק הנכים תגמולים ושיקום', קיימת הבחנה בין נכי צה"ל שנפגעו במהלך שירותם הצבאי לבין כאלו שנפגעו במהלך חופשה שאישר להם הצבא. יחד עם זה, חייל אשר נפצע במהלך חופשה משירותו הצבאי (בין אם בארץ ובין אם בחו"ל), יוכל להיות זכאי לקבל תגמולים ממשרד הביטחון גם במידה ו- לא מדובר בפגיעות שהתרחשו בדרך לחופשה מן הבסיס או בדרך לבסיס מן החופשה. במאמר זה אנו נדון בכל ההיבטים המשפטיים המתקשרים לפציעתם של חיילים בזמן חופשה.

פציעת חיילים במהלך חופשה – היבטיים משפטיים שחשוב להכיר

חיילים, אנשי קבע או אנשי מילואים אשר נפגעו במהלך חופשה משירותם הצבאי, יהיו זכאים בקבלת תגמולים ממשרד הביטחון במידה ופציעתם נגרמה בדרך לחופשה מהבסיס או בדרך לבסיס מן החופשה. יחד עם זה, בהתניות מסוימות, הם יהיו זכאים לקבל תגמולים גם כשפציעתם מתרחשת במהלך החופשה.

'חוק הנכים תגמולים ושיקום' מ-1959, חוקק במטרה לתת מענה עבור כל איש\אשת ביטחון שנפגעו במהלך מילוי תפקידם. במהותו, חוק זה אינו מבוסס על דיני נזיקין, והוא מתייחס למעשה להקרבה האישית שעושים החייל, הסוהר או האיש שמתנדב במשמר האזרחי למען מדינת ישראל. ואם חלילה אותם אנשי ביטחון נפגעים בעת מילוי תפקידם, המדינה צריכה לדאוג כי הם יפוצו על ידה בהתאם.

כהמשך לדברים, בשנת 1988 נחקק חוק נוסף שנקרא 'חוק התגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם – חבלה שלא בעת מילוי תפקיד'. במקרה הזה, מטרת החוק היא לתת מענה עבור חיילים שנפצעו בזמן חופשתם מהצבא. עפ"י הקביעה בחוק, חייל שנפצע במהלך חופשה מאושרת מהצבא, יוכל לעבור וועדה רפואית אשר תבחן את חומרת פגיעתו. במידה ולאחר בדיקה של הוועדה הרפואית ייקבעו לחייל 20% נכות, הוא יהיה זכאי להטבות הקבועות בחוק. כאן חשוב לסייג, כי להבדיל מפציעה בזמן השירות הצבאי שבה גם 10% נכות יזכו את החייל בפיצויים, כאן חייבים להיקבע לפחות 20% נכות בכדי לקבל זכאות להטבות הקבועות בחוק (בהנחה והוועדה הרפואית תיקבע 19% נכות, החייל לא יהיה זכאי לשום הטבה לפי 'חוק הנכים תגמולים ושיקום', אך הוא יוכל להגיש תביעה על החמרת מצב בהמשך). כאן למעשה, ניתן לראות כי החוק נוטה יותר לטובתם של חיילים אשר נפגעו במהלך שירותם הצבאי ופחות כלפי אלו אשר נפצעו במהלך חופשה מהצבא.

בהתייחס לחיילים הנפצעים בחופשה בחו"ל, הדין הוא דומה. 'חוק התגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם – חבלה שלא בעת מילוי תפקיד' אינו מבצע הבחנה באשר למקום הפיסי שבו נפגע החייל. ולכן, גם חיילים אשר נפצעו במהלך חופשה בחו"ל יהיו זכאים לקבל פיצויים במידה וייקבעו להם 20% נכות ע"י וועדה רפואית.

עפ"י החוק, זכאותם לפיצויים של חיילים אשר נפגעו בחופשתם תיבחן בכפוף לכמה התניות מרכזיות:

  • הפגיעה אירעה בזמן שהחייל לא נעדר משירותו ללא רשות.
  • הפגיעה אירעה בזמן שהחייל לא מילא תפקיד בשירות ובמסגרת תקופת זמן של 14 יום.
  • הפגיעה לא אירעה בזמן עיסוקו של החייל בעבודה, בעיסוק או בפעילות ספורטיבית שנהוג לקבל עבורם תמורה כספית (או תמורה בעלת ערך כספי), בין אם עיסוקים אלו אושרו לפי פקודות הצבא ובין אם לאו, ובין אם ניתנה תמורה ממשית על כך ובין אם לאו. במקרה והצבא התיר לנפגע לעסוק בעיסוקו מטעמים של מצוקה כלכלית, האחרון יוכל לבוא בדרישה לתבוע תגמולים ממשרד הביטחון.

חיילים המבקשים להגיש תביעה בגין פציעתם בזמן חופשה, צריכים לוודא כי תיק התביעה שלהם מכיל בין היתר: אסמכתאות רפואיות שונות (אשפוז במיון, ביצוע בדיקות רפואיות שונות וכו') ואת דו"ח הפציעה הכולל את חתימתם של הרופא המטפל ושל מפקד היחידה.

ולבסוף, מומלץ לפנות לעו"ד מומחה ומנוסה אשר מטפל בהגשת תביעות כנגד משרד הביטחון.

צוות המשפטנים המנוסה שלנו במרקמן טומשין ושות', מטפל בין היתר במקרים מורכבים של תביעות כנגד משרד הביטחון, ולרבות במקרים של חיילים אשר נחבלו במהלך חופשתם מן הצבא.

יש לכם עדיין שאלות בנושא?
השאירו את שאלתכם ונשמח לעזור
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על ״שלח״ מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
המלצות

שושנה מדהימה, יש לה גישה, מסתכלת לי בגובה העיניים ומסבירה לי הכל כמו שצריך. אהבתי את השירות מאוד!

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
מי כאן מקלל?
קרא עוד
המלצות

שושנה מדהימה, יש לה גישה, מסתכלת לי בגובה העיניים ומסבירה לי הכל כמו שצריך. אהבתי את השירות מאוד!

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
קרא עוד
אולי יעניין אותך
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין
אודות המשרד
פנו אלינו לקבלת
ייעוץ אישי ללא התחייבות

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על "שלח" מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
יצירת קשר ודרכי הגעה למשרד

כמשרד מוביל בייצוג לקוחות פרטיים, מרקמן טומשין ושות' מעניקים שירותים ללקוחות בכל רחבי הארץ, בפריסה ארצית של סניפים:

למימוש זכויותיך בעזרת אחד
ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם