דלג לתוכן המרכזי
כיצד נוכל לעזור לך?
כיצד נוכל לעזור לך? *8332
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין

רשלנות רפואית

רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בפיגור שכלי

פיגור שכלי הינו לקות התפתחותית חמורה המתאפיינת בתפקודים קוגניטיביים ירודים ביחס לרמת תפקודיו הקוגניטיביים של האדם הממוצע. מי שלוקה בפיגור שכלי סובל בדרך כלל מקושי משמעותי של רכישת מיומנויות למידה שונות, וביניהם מיומנויות בסיסיות הנדרשות לצורך ביצוע פעולות יומיומיות.

במדינת ישראל ישנם עשרות אלפים הסובלים מפיגור שכלי וברמות חומרה שונות,  כאשר בחלק מן המקרים מדובר בפיגור שכלי אשר נוצר במהלך תקופת ההריון או בזמן הלידה עצמה. במקרים חריגים במיוחד, הפיגור השכלי עלול להיגרם בעקבות רשלנות רפואית חמורה.

פיגור שכלי (המוכר כ-מוגבלות שכלית התפתחותית או "אוליגופרניה"), הוא הפרעה התפתחותית קשה המתבטאת ביכולות אינטלקטואליות ירודות במיוחד. הפיגור השכלי עשוי להופיע ברמות שונות של חומרה, וניתן לאבחן אותו באמצעות שלוש נקודות התייחסות מרכזיות:

  • מנת המשכל ביחס לגיל הכרונולוגי.
  • יכולות הסתגלות אישית וחברתית.
  • עיכובים התפתחותיים משמעותיים.

 

להיווצרותו של הפיגור השכלי ניתן למנות מגוון רחב של גורמים, וביניהם כאלה הקשורים בתורשה (גנטיקה) או בהתפתחות הביולוגית של העובר\התינוק. במקרי קצה מאוד ספציפיים, הגורם לפיגור השכלי עלול להיות גם רשלנות רפואית.

 

מה עשוי להיחשב כרשלנות רפואית בעת אבחון ובטיפול בפיגור שכלי?

רשלנות רפואית במעקב הריון

כחלק מהפרוצדורה הרפואית הנדרשת, נשים בהריון אמורות להישאר במעקב הריון שגרתי בכדי לוודא כי הכול כשרה אצלן. חלק מן המעקב הזה כולל גם ביצוע בדיקות שונות כגון סקירת מערכות (אולטרא-סאונד) המתבצעת בשלבים שונים של ההריון. במקרים שאינם שגרתיים, לעיתים יש צורך במעקב ממושך יותר אשר עשוי לכלול בין היתר הפנייה לביצוע בדיקות שהן מקיפות יותר. אז אם לצורך העניין קיים חשד סביר להתפתחות  של פיגור שכלי אצל העובר, יהיה זאת מחובתו של הגורם הרפואי המטפל להפנות את האם לביצוע בדיקות נדרשות.

בלא מעט מן המקרים, הורים אשר תבעו בגין רשלנות רפואית הקשורה בפיגור שכלי, ביססו את תביעתם לפי טענת ה-"ההולדה בעוולה". ככלל, משמעותה של טענה זו היא שהיה טוב יותר לנולד ולהוריו אם לא היה נולד כלל. ובמקרה שלנו, אם הפיגור השכלי היה מאובחן במהלך ההריון כראוי, ההורים היו יכולים לקבל החלטה מושכלת – האם להמשיך עם ההריון או להביא לסיומו. מעבר לעוגמת הנפש והסבל, רשלנותו של הגורם הרפואי שוללת מההורים את אפשרות הבחירה.

 

רשלנות רפואית במהלך הלידה

היבט נוסף ומרכזי שיכול להתקשר לנושא שלנו, הוא התנהלותם המקצועית של רופאים מיילדים ו\או של צוות הטיפול המסייע להם במהלך פרוצדורה של לידה. מעל הכול, האישה הכורעת ללדת חייבת להימצא תחת פיקוח רפואי מלא. בצורה כזו, הצוות הרפואי יוכל לאבחן ביעילות מצוקות המתפתחות אצל האם ו\או אצל העובר ולהגיב אליהן באופן מיידי. למרבה הצער, ישנם מקרים שבהם הצוות הרפואי כושל מלעמוד במבחן 'הרופא הסביר', וכתוצאה מכך נגרמים נזקים רפואיים לאם או ליילוד. לעיתים מדובר בנזקים חמורים במיוחד כמו  פיגור שכלי קשה המתפתח אצל התינוק. הגורמים לנזקים אלו עשויים להיות בין  היתר בחירה שגויה של שיטת לידה או אי תשומת לב למצוקה עוברית (כמו בעיה של חוסר בחמצן).

במקרים אחרים, הרשלנות הרפואית עלולה לנבוע מחוסר מיומנות ומקצועיות של הרופא המטפל או של הצוות הרפואי המסייע לו.

 

רשלנות רפואית בעת מתן טיפול בפיגור שכלי

פרט לרשלנויות המתרחשות באבחון ובמהלך המעקב הרפואי, ניתן לראות מקרים שבהם הטיפול בבעיית הפיגור השכלי מתבצע אף הוא בצורה רשלנית. כך למשל, ניתן להתייחס למתן הטיפול הלקוי של שילוב ילדים הסובלים מפיגור שכלי במסגרות שאינן מתאימות להם מבחינה חברתית והתפתחותית. השתלבות במערכת שאינה מתאימה להם, עלולה לגרום לילדים הסובלים מפיגור שכלי הרעה במצבם הקוגניטיבי והפסיכולוגי.

חשוב לציין, כי לא כל מקרה שבו נולד ילד עם פיגור שכלי יוכל בהכרח להיחשב לרשלנות רפואית. את זאת למשל, ניתן ללמוד מעיקריו של פרטי המקרה הבא:

בתביעה שהתקבלה באחד מבתי המשפט המחוזיים בארץ, הובא בפני כבוד השופט מקרה של הולדת שני תאומים, כאשר אחד מהם נולד עם פיגור שכלי. טענתם של ההורים התובעים  הייתה, כי הצוות הרפואי התרשל במהלך הלידה ומשום כך נגרם הנזק החמור לילדם השני. בין היתר, הם ציינו כי לא התבצע ניטור אחר מצב הדופק של התאומים. בבואו להכריע בתיק התביעה, ביהמ"ש קבע כי הצוות הרפואי נהג במידות האחריות והזהירות שהיו מצופות ממנו במהלך ביצוע הלידה.

ההורים התובעים החליטו להגיש ערער אל בית המשפט העליון, שבהמשך קבע אף הוא כי הצוות הרפואי פעל כנדרש.

כיצד יש לפעול כאשר קיים חשד לרשלנות רפואית במקרים של אבחון ו\או טיפול בפיגור שכלי?

כאשר קיים חשד לפגיעה בריאותית כתוצאה מהתנהלות רפואית רשלנית, מומלץ להתייעץ קודם כל עם עורך דין מומחה אשר עוסק בתחום הרשלנות הרפואית. עורך הדין יוכל לסייע לכם לבחון האם יש מקום להגיש תובענה בגין רשלנות רפואית, כאשר החלק המרכזי בתהליך יהיה לקבל את חוות דעתו המקצועית של גורם רפואי מומחה. מעבר לכך, יהיה גם צורך באיסוף תיעודים ואסמכתאות רפואיות רלוונטיים אשר יוכלו לסייע בחיזוק טענות התביעה המרכזיות.

בכול הנוגע לתביעות בגין רשלנות רפואית, לחוות דעתו המקצועית של הגורם הרפואי המומחה ישנה השפעה רבה על החלטתו הסופית של בית המשפט. הרבה בזכות חוות הדעת הזו, יוכל השופט לקבוע האם הגורם הרפואי פעל באופן שהיה מצופה ממנו או שמא הוא התרשל בצורה חמורה בעת ביצוע תפקידו.

אם יוכרע בסופו של עניין כי אכן התרחשה רשלנות רפואית, וכי הרשלנות הזו גרמה לנזק רפואי ברמה מסוימת (במקרה שלנו – להתפתחות פיגור שכלי אצל העובר), יהיו עשויים להיפסק לטובתם של התובעים סכומי פיצויים גבוהים במיוחד (לעיתים גם בהיקף של מיליוני שקלים).

גובה הפיצויים יהיה תלוי בחומרת הנזק הרפואי, והוא אמור לפצות על: עוגמת הנפש,  הכאב, הסבל, הפגיעה באיכות החיים, הפסדי שכר עתידיים, קיצור תוחלת החיים והוצאות רפואיות.

לקריאה בנושא "גמלת ילד נכה לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית" באתר "כל זכות" לחץ כאן 

נשמח לענות ולסייע- השאירו פרטים באתר או חייגו 8332*

יש לכם עדיין שאלות בנושא?
השאירו את שאלתכם ונשמח לעזור
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על ״שלח״ מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
המלצות

שני תודה רבה
אחרי כל הסבל שעברנו אצל הרופאים מצאנו אוזן קשבת רגישה ומקצועית אצלך.

אחרי שנים ארוכות של סבל בזכותך קיבלנו את הפיצוי שמגיע לנו ומעבר.

תודה רבה!!

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
איך לבחור עורך דין לרשלנות רפואית
קרא עוד
המלצות

שני תודה רבה
אחרי כל הסבל שעברנו אצל הרופאים מצאנו אוזן קשבת רגישה ומקצועית אצלך.

אחרי שנים ארוכות של סבל בזכותך קיבלנו את הפיצוי שמגיע לנו ומעבר.

תודה רבה!!

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
קרא עוד
אולי יעניין אותך
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
לחיפוש מאמרים לפי תחומי עניין
אודות המשרד
פנו אלינו לקבלת
ייעוץ אישי ללא התחייבות

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על "שלח" מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
יצירת קשר ודרכי הגעה למשרד

כמשרד מוביל בייצוג לקוחות פרטיים, מרקמן טומשין ושות' מעניקים שירותים ללקוחות בכל רחבי הארץ, בפריסה ארצית של סניפים:

למימוש זכויותיך בעזרת אחד
ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם