דלג לתוכן המרכזי
כיצד נוכל לעזור לך?
כיצד נוכל לעזור לך? *8332
ביטוח לאומי מסתיר מידע מהמבוטחים

ביטוח לאומי חדל להעביר לחלק מהמבוטחים שתביעתם נגדו נדחתה מידע מלא על החקירות שנוהלו בעניינם ומקשה עליהם לערער על ההחלטה. הוא מסרב לחשוף את הנוהל שלפיו הוא עושה זאת.

ביטוח לאומי: מנסים למנוע מרמה

 

להלן תוכן הכתבה כפי שפורסמה באתר "כלכליסט"

ביטוח לאומי הפסיק בחודשים האחרונים להעביר לחלק ממגישי התביעות נגדו מידע על חקירות שהוא ביצע עם גורמים שלישיים, הקשורים למבוטח עצמו.
בניגוד לעקרון היסוד הדמוקרטי של פומביות החוק, הוא מסרב למסור גם את הנוהל שמכוחו הוא עושה את זה. כך עולה מעתירת חופש המידע שהגישו עו"ד אלישר פיינגרש ועו"ד דוד שוורצבאום, ממשרד מרקמן טומשין, לבית המשפט המנהלי בירושלים.
כאשר אזרחים תובעים את ביטוח לאומי הוא עורך לעתים חקירות, למשל במקרה של תאונת עבודה. בנוסף, הוא נוהג לדחות את התביעות ללא נימוק. מבוטח המבקש לשקול ערעור על ההחלטה לבית הדין לעבודה נדרש לבקש לעיין בתיק ועד לאחרונה היה נענה בחיוב, כולל פירוט חקירות של צדדים שלישיים – למשל, המעסיק של התובע או עמיתים לעבודה.
לאחרונה החל ביטוח לאומי לסרב להעביר את התיק בחלק מהמקרים בטענה ש"לא ניתן למסור העתק חקירות שנערכו בתיק, למעט חקירת המבוטח עצמו".
בחודשים האחרונים נדחו בקשות של כמה לקוחות של פיינגרש ושוורצבאום לקבל את חומרי החקירות שבוצעו בעניינם עם צדדים שלישיים. הדבר כמובן פוגע מאוד ביכולת שלהם לערער על ההחלטה.
בין התשובות שנמסרו לתובעים: "לאחר התייעצות עם המשרד הראשי והלשכה המשפטית, לא ניתן למסור העתק חקירות שבוצעו בתיק".
במקרה אחר נאמר ש"חוקרי המוסד עשו ניסיונות רבים לקבל מידע בנוגע לתביעתה של מרשתך. נעשו פניות לגורמים שונים במקומות העבודה של התובעת שכללו בעיקר בירורים טלפוניים ותועדו בדו"חות פנימיים שאינני יכולה לשלוח".
פיינגרש ושוורצבאום פנו על פי חוק חופש המידע וביקשו לקבל את העתק "נוהל החקירות" שמכוחו נדחות הבקשות.
ביטוח לאומי דחה את הבקשה תוך שהוא מנמק זאת בשורת סעיפי פטור בחוק חופש המידע.
על פי סעיפים אלה אפשר לא למסור "מידע אשר גילויו עלול לשבש את התפקיד התקין של הרשות או את יכולתה לבצע את תפקידיה…. מידע על שיטות עבודה ונהלים של רשות שיש לה סמכות חקירה שגילויו עלול לפגוע בהליכי חקירה" ו"מידע שנאסף או נוצר לצורכי חקירה".
הם טוענים ש"לא בכדי מתאמץ המשיב להסתיר את הנוהל (ובמקרים מסוים אף הכחיש את עצם קיומו) וזאת במטרה להימנע מביקורת על תוכן הנוהל. חשיפת הנוהל חשובה ביתר שאת מקום שבו עולה חשש לאי־חוקיותו, שכן, בהתאם לפסיקה, נקודת המוצא היא שמבוטח רשאי לקבל לעיונו את כל החומר שעמד בפני פקיד התביעות בעת קבלת החלטתו".
עוד הם טוענים כי "משמדובר בביטחון סוציאלי, על המשיב מוטלת חובת נאמנות רחבה יותר. על כן, סירובו להעביר את חוזר החקירות פוגע בזכות העמידה של הציבור לבקר את הרשות הציבורית ביחס למעשים ופעולות המנוגדים לדין ופוגע בזכות הציבור שלא להיפגע מהגוף האמון על זכויותיו"
בעתירה נטען גם שביטוח לאומי אינו מסביר בתשובתו איך חשיפת נוהל המפרט קריטריונים למסירת מידע תפגע בעבודת המוסד.
בית המשפט המינהלי בירושלים קבע ב־2007 כי "מוטל על הרשות נטל כבד ביותר להראות מהי אותה פגיעה בתפקודה ואם אכן יש כזו, מהו הנזק העלול להיגרם לאוכלוסיית הנזקקים לשירות הרלבנטי ולזכויות הנובעות מכך. פרשנות רחבה לחריג זה עשויה לסכל את תכלית חוק חופש המידע".
לטענת העותרים, "עמדת המשיב שלפיה מסירת הנוהל לעניין החקירות תפגע ביכולת החקירה של המשיב אינה מחזיקה מים. ביטוח לאומי סירב באופן מוחלט להעברת המידע המבוקש מבלי לבחון אופציה שפגיעתה בחופש המידע פחותה, תוך השמטת החלקים שלטעמו עלולים לפגוע בתפקודו. המוסד בהתנגדותו מנסה לחבל בזכות הציבור לבקר מעשים ופעולות, המנוגדים לדין".
נמסר כי "חברת עורכי הדין הספציפית הגישה עתירה לגילוי נוהל חקירות שלם שמונע פגיעה בהגנת הפרטיות של אזרחים מן השורה ומגובה בחוק".
לטענתו, הסירוב למסור מידע נעשה במצבים של חשש למרמה. "ביטוח לאומי מוסר מידעים והם יוצגו אם יהיה פירוט (של הגרסה – ש"א) בתביעה וזאת מחשש של שינוי גרסאות לכאורה בבית הדין – כפי שקרה רבות בעבר. ביטוח לאומי שקוף לציבור בנהליו ובמדיניותו, אך לעולם לא במחיר של פגיעה באזרחים או שיבוש של מינהל תקין״.

למידע נוסף אודות שירותי המשרד הרלוונטיים לנושא הכתבה לחצו כאן: עו"ד ביטוח לאומי , עו"ד נזקי גוף

אנו במשרד מרקמן טומשין ושות' – עומדים לשירותכם תמיד.

כדי להתייעץ איתנו ללא התחייבות מצידכם השאירו הודעה באתר או חייגו *8332

יש לכם עדיין שאלות בנושא?
השאירו את שאלתכם ונשמח לעזור
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על ״שלח״ מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
ביטוח לאומיעו"ד ביטוח לאומי
המלצות

ברצוני להביע את תודתי והערכתי לטיפול המקצועי והשירות המשפטי שקיבלתי במשרדכם וממך בפרט.
זכיתי להכיר אדם נעים הליכות, קשוב, מקצועי ובעל רצון טוב וכנה לעזור להביא לתוצאות הרצויות.
תודה על התמיכה לאורך כל הדרך, ההכלה והעידוד שאינם מובנים מאליהם כלל.
מאור הפנים שקיבלתי ממך וההתגייסות והרצון לעזור במקצועיות הפיחו בי תקווה שעשיתי בחירה נכונה ושהאור בקצה המנהרה יתגלה.
זמינותך והמענה המהיר שקיבלתי בכל עת נתנו לי תחושה שאני בידיים טובות.
תודה על היותך שליח נאמן עבורי לצד ערכיות דאגה לכל פרט ופרט וכנות שאין כמותה.
מאחל לך המשך עשייה ברוכה בשפע ושגשוג, ובטחוני כי אמליץ עליך ועל משרדכם בעתיד.

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
כבאי שחלה במחלת ריאות הוכר כנפגע עבודה בביטוח הלאומי
קרא עוד
המלצות

ברצוני להביע את תודתי והערכתי לטיפול המקצועי והשירות המשפטי שקיבלתי במשרדכם וממך בפרט.
זכיתי להכיר אדם נעים הליכות, קשוב, מקצועי ובעל רצון טוב וכנה לעזור להביא לתוצאות הרצויות.
תודה על התמיכה לאורך כל הדרך, ההכלה והעידוד שאינם מובנים מאליהם כלל.
מאור הפנים שקיבלתי ממך וההתגייסות והרצון לעזור במקצועיות הפיחו בי תקווה שעשיתי בחירה נכונה ושהאור בקצה המנהרה יתגלה.
זמינותך והמענה המהיר שקיבלתי בכל עת נתנו לי תחושה שאני בידיים טובות.
תודה על היותך שליח נאמן עבורי לצד ערכיות דאגה לכל פרט ופרט וכנות שאין כמותה.
מאחל לך המשך עשייה ברוכה בשפע ושגשוג, ובטחוני כי אמליץ עליך ועל משרדכם בעתיד.

קרא עוד
סיפורי הצלחה
קרא עוד
מן העיתונות
קרא עוד
אולי יעניין אותך
רוצים לקרוא על עוד
תחומי עיסוק של המשרד
אודות המשרד
פנו אלינו לקבלת
ייעוץ אישי ללא התחייבות

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
לחיצה על "שלח" מהווה הסכמה למדיניות הפרטיות של החברה.
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם
יצירת קשר ודרכי הגעה למשרד

כמשרד מוביל בייצוג לקוחות פרטיים, מרקמן טומשין ושות' מעניקים שירותים ללקוחות בכל רחבי הארץ, בפריסה ארצית של סניפים:

למימוש זכויותיך בעזרת אחד
ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל

השדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה

שם מלא הינו חובה
טלפון הינו חובה
שדה זה הינו חובה
פרטייך נשלחו בהצלחה!
אנו נחזור אלייך בהקדם